متخصص طب سوزنی اصفهان | مشکلات دهان و دندان و طب سوزنی

کاربرد طب سوزنی در دندانپزشکی

طب سوزنی یک درمان پزشکی است که توسط بسیاری از دندان‌پزشکان درک ضعیفی از آن وجود دارد. و کاملاً شگفت‌آور است که می‌توان آن را در مدیریت بیمارانی که دارای مشکلات دهان و دندان هستند مانند داروهای معمولی، ۲ برابر یا بیشتر از دارونما مؤثر دانست. دندان‌پزشکان می‌توانند با دانش در مورد تکنیک‌های طب سوزنی برای مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان به بیماران خود کمک کنند.

بخشی از طب سنتی چینی، این تکنیکی است که در آن پزشکان با وارد کردن سوزن‌ طب سوزنی، انعطاف‌پذیر و استریل از طریق پوست، نقاط خاصی را در بدن تحریک می‌کنند. نقاط طب سوزنی را می‌توان با طب فشاری، تحریک عصب از طریق پوست و لیزر نیز تحریک کرد.

متخصص طب سوزنی اصفهان |درمان اختلالات دهان و دندان با طب سوزنی

♦ طب سوزنی برای درد دندان

شبکه پیچیده‌ای از رشته‌های عصبی در پالپ دندان درون دندان و پریودنتیوم اطراف آن وجود دارد. و زمانی که محرک‌ها این انتهای عصبی را فعال می‌کنند، درد به سرعت ایجاد می‌شود. مدیریت درد دندان شامل شناسایی و از بین بردن علت، به دنبال آن تجویز داروهای ضد درد در صورت نیاز است. نقش طب سوزنی در درد دندان ممکن است شامل از بین بردن علت درد نباشد، بلکه به عنوان کمکی در دستیابی به تسکین درد عمل می‌کند.

♦ درد دندان بعد از عمل

برداشتن دندان‌های آسیاب نهفته فک پایین با جراحی یکی از جنبه‌های معمول جراحی دهان-فک و صورت است. درد و تورم بعد از عمل جراحی دندان معمولاً با تجویز دارو به بیماران قبل و بعد از جراحی کنترل می‌شود. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) معمولاً برای ایجاد اثر مهاری بر روی آنزیم سیکلواکسیژناز استفاده می‌شوند. با این حال، این داروها با افزایش تمایل به خونریزی، زخم معده و سایر عوارض جانبی مرتبط هستند.

♦ حالت تهوع و رفلکس

تهوع هنگام تلاش برای به دست آوردن اثر یا انجام ترمیم دندان، آن را به چالشی تبدیل می‌کند. اثربخشی طب سوزنی و الکترواکوپانکچر در کنترل رفلکس گگ نامشخص است. با این وجود، به نظر می‌رسد تحریک نقاط طب سوزنی، کاهش قابل توجهی از رفلکس تهوع ایجاد می‌کند.

متخصص طب سوزنی اصفهان | اختلال اضطراب

♦ دردهای مفصل TMJ

مفصل TMJ پیچیده ترین مفصل بدن است. TMJ اغلب مستعد تغییرات و آسیب‌‌های  متفاوتی شامل شامل درد عمومی دهان و صورت، سردرد مزمن و گوش درد، اختلال عملکرد فک، از جمله حرکت بیش از حد و کم تحرکی، محدودیت حرکت یا قفل شدن فک، صدای کلیک دردناک یا صدای بیرون آمدن با باز یا بسته شدن دهان است. و مشکل در جویدن یا صحبت کردن. طب سوزنی عمدتاً به تسکین درد و ناراحتی مرتبط با شرایط کمک می‌کند.

♦ بیهوشی دندان

طب سوزنی می‌تواند به عنوان کمکی برای دستیابی به بیهوشی در طی مراحل دندانپزشکی عمل کند.

♦ اضطراب دندانی

استفاده از طب سوزنی می‌تواند به از بین بردن یا به حداقل رساندن ترس از درد ناشی از تزریق دندان کمک کند.

متخصص طب سوزنی اصفهان دکتر اردشیر عامری

پیشنهاد مطالعه  درمان کابوس های شبانه با طب سوزنی