متخصص طب سوزنی اصفهان درمان دیسک گردن با طب سوزنی

طب سوزنی

رادیکولوپاتی  که در بسیاری از موارد با  دیسک  کمر درد و دیسک  گردن درد با انتشار به پا ها یا دست ها  معادل میشود. نوعی سندرم با sign و symptom های خاص خود می باشد که عمدتا ناشی از تحریک nerve root ها می باشد و از دو واژه radicula= root های کوچک و pathos= بیماری تشکیل شده است

. Hallmark دیسک  کمر و دیسک  گردن با انتشار به پا ها یا دست ها  درد همراه با بی حسی و سوزن شدن وگزگز مور مور می باشد که با توجه به علت و میزان compression  و واکنش های التهابی ثانویه می تواند طیفی از علایم با دردهای خفیف و تناوبی تا دردهای بسیار شدید و غیر قابل تحمل را ایجاد کند.

درمان دیسک کمر و دیسک گردن با انتشار به پا ها یا دست ها  از دیرباز مورد مناقشه بوده است و بر اساس کتب رشته های مختلف پزشکی تا ۹۰ درصد غیر جراحی  می باشد و در کنار درمانهای استاندارد توانبخشی مانند استفاده از مدالیته های مختلف فیزیوتراپی و با توجه به مقاوم بودن بسیاری از علائم درمانهای آلترناتیو و در راس آن  طب سوزنی مورد توجه خاص می باشد. در سال ۱۹۷۵ سازمان بهداشت جهانی WHO رسما طب سوزنی را به عنوان یک درمان موثر در دیسک کمر و دیسک گردن با انتشار به پا ها یا دست ها  تأیید کرد و سازمان FDA هم آنرا در کلاس II درمان (مطمئن و موثر) قرار داده است. روشهای استفاده از طب سوزنی  در درمان رادیکولوپاتی بسیار متعدد بوده و از روشهای مبتنی بر فلسفه شرقی و تئوری انرژی (chi) و عدم تعادل در کانالهای مختلف آن تا فلسفه غربی و درگیری Trigger Pointهای قلمرو اعصاب و عضلات درگیر و … متفاوت می باشد.

پیشنهاد مطالعه  بزرگ کردن سینه بدون جراحی

عمده مطالعات ار منطبق بودن نقاط مختلف تحریک شده در فلسفه های متفاوت طب سوزنی با motor point های عضلات درگیر و محل neuromuscular junction دردرمان دیسک  کمر ودیسک  گردن درد با انتشار به پا ها یا دست ها  می باشد. تکنیکهای مختلفی هم در مورد نحوه تحریک نقاط مذکور وجود دارد از جمله تحریکات percutaneous، تحریک داخل عضلانی با یا بدون استفاده از تحریکات الکتریکی و حتی تحریک نقاط شناخته شده با فشار(Acupressure).

مکانیزم کارکرد طب سوزنی در کاهش درد و درمان

بعضی از تأثیرات اثبات شده  طب سوزنی در کاهش درد و درمان رادیکولوپاتی(دیسک  کمر ودیسک  گردن با انتشار به پا ها یا   دست ها  ) به شرح زیر می باشد:

۱- طب سوزنی موجب تحریک محل اعصاب داخل عضلات (small fiberها) و آزاد شدن فاکتورهای نوروهومورال از جمله اندرفین و مونوآمین ها و تغییر processing  درد میشود. (علت عمده آزاد شدن این هورمونها تحریک فیبرهای  II وIII عصبی و فرستادن impulse ها به نخاع و تحریک مراکز نخاعی و مغزی بالاتر مانند هیپوفیز و هیپوتالاموس می باشد.)

۲-  طب سوزنی موجب کاهش التهاب با افزایش آزاد سازی مواد immune modulatory و مواد افزایش دهنده گردش عروقی میشود.

۳- طب سوزنی موجب افزایش انعطاف پذیری عضلانی و مفصلی و کاهش Stiffness عضلانی میگردد.

پیشنهاد مطالعه  تغییر آدرس مطب دکتر اردشیر عامری

۴- طب سوزنی موجب تحریک فاکتورهای نوروتروپیک که خصوصاً موجب بهبود دردهای نوروپاتیک می شود.

۵- طب سوزنی موجب افزایش سرعت ترمیم عصب با آزادسازی سروتونین و آدرنالین خواهد شد.

۶- طب سوزنی موجب افزایش میزان regeneration و collateral sprouting و همچنین بهبود سرعت هدایت عصبی میشود.

همواره  طب سوزنی به عنوان یک درمان مکمل و بسیار موثر در دیسک کمر و دیسک گردن با انتشار به پا ها یا دست ها  مطرح بوده است. از زما نی که سازمان FDA  (سازمان غذا و دارو امریکا ),  و سازمان بهداشت جهانی طب سوزنی تاثیرات طب سوزنی

کلینیک تخصصی درد،زیبایی،درمانی
دکتر اردشیر عامری به روش طب سوزنی